Doradca techniczny to osoba, która doradza klientom w zakresie produktów firmy. Musi z jednej strony doskonale orientować się w ofercie firmy oraz specyfikacji technicznej oferowanych produktów, a z drugiej znać tajniki obsługi klienta, dotyczące nawiązywania relacji i zawierania transakcji kupna – sprzedaży. Niezbędna będzie również orientacja w zakresie konkurencyjnych na rynku ofert.
Wszystkie te wymagania sprawiają, że doradcą może zostać osoba, posiadająca konkretną wiedzę, uzyskaną w toku wyższych studiów technicznych.
Rozmowa kwalifikacyjna na to stanowisko nie należy zatem do najprostszych. Trzeba być m.in. przygotowanym, że zostanie ona przeprowadzona w języku obcym, jeżeli jego znajomość była wymagana w ogłoszeniu. Z pewnością ze strony rekrutera padną szczegółowe pytania, dotyczące firmy oraz jej produktów, a także sprawdzające orientację przyszłego kandydata w danej branży. Spodziewać się można również pytań na temat lokalnego rynku. Rekruter zapyta także o nasze doświadczenie oraz umiejętności sprzedażowo-negocjacyjne i zdolność nawiązywania relacji z klientami. Na rozmowie rekrutacyjnej dla doradcy technicznego spodziewajmy się również pytań o posiadanie prawa jazdy i zdolność obsługi programów biurowych – zazwyczaj potrzeba jest pełna znajomość Office.
Przyszły doradca techniczny może zostać również sprawdzony w praktyce – pytania z wiedzy, którą dysponuje, mogą być zadawane na podstawie konkretnego produktu firmy. W zależności od pracodawcy, mogą także paść pytania o nasze mocne i słabe strony, a także umiejętności pracy w grupie wraz z prośbą o podanie konkretnych przykładów.