Bazowym obowiązkiem doradcy technicznego jest przygotowywanie ofert oraz tworzenie specyfikacji produktów, oferowanych przez firmę. Mogłoby się zatem wydawać, że jest to praca biurowa. Nic bardziej mylnego! Do podstawowych zadań doradców należą również kontakty z klientami. Obejmują one nie tylko udzielanie odpowiedzi na zapytania ofertowe i szeroko rozumiane doradztwo w siedzibie firmy lub przedsiębiorstwa, ale także aktywne poszukiwanie nowych klientów, tworzenie bazy klientów zarówno prywatnych jak i biznesowych, obsługiwanie reklamacji, utrzymywanie długotrwałych relacji z obecnymi kontrahentami oraz prowadzenie szkoleń technicznych – tak dla pracowników, jak i dla klientów, jeżeli wymaga tego profil działalności firmy.
Wymienione obowiązki wiążą się z wyjazdami służbowymi – z klientami zazwyczaj należy spotykać się osobiście, gdyż skuteczne przedstawienie oferty łączy się z bezpośrednią prezentacją produktu. Nieraz konieczne jest także odbywanie kilkudniowych delegacji służbowych. W związku z tym posiadanie prawa jazdy na stanowisku doradcy technicznego wydaje się niezbędne. Podróżowanie środkami komunikacji miejskiej jest w obecnych czasach nie tylko czasochłonne i kłopotliwe, ale również może niekorzystnie wpłynąć na wizerunek firmy.