Jakie cechy powinien posiadać Doradca Klienta, żeby jawił się jako profesjonalista? Z pewnością powinien mieć odpowiednie podejście do klienta. Niektórzy rodzą się z takimi umiejętnościami, albo inaczej – ich usposobienie takie po prostu jest. Inni natomiast, muszą się tego nauczyć – co jest oczywiście do zrobienia. Doświadczenie zawodowe pozwala wypracować pewne zachowania, które zdają egzamin w kontaktach z klientem. Odpowiedni warsztat jest zatem niezwykle ważny, ponieważ pozwala nam być wysoce efektywnym. A o efektywność w sprzedaży właśnie chodzi.
Jeśli chodzi natomiast o cechy Doradcy Technicznego, tutaj sytuacja przedstawia się nieco inaczej. Nie wystarczą już tylko predyspozycje wrodzone lub nabyte umiejętności. Konieczna jest wiedza techniczna. Wiele osób twierdzi, że wystarczy nauczyć się w pracy pewnego zakresu wiedzy, ściśle dotyczącej sprzedawanego produktu. Okrojona wiedza z pewnością sprawdzi się w wielu przypadkach. Co natomiast w sytuacji, kiedy trafimy na wymagających klientów (o których wcale nie nie tak trudno), którzy zasypią nas mocno technicznymi pytaniami, wymagającymi od nas gruntownej wiedzy technicznej? Wówczas nasza okrojona wiedza, jedynie z zakresu użytkowania sprzedawanego sprzętu z pewnością nie wystarczy.
Solidny Doradca Techniczny powinien zdobyć wykształcenie co najmniej techniczne. Wyższy lewel to oczywiście szkoła wyższa. Osoby z wyższym wykształceniem technicznym są oczywiście inaczej postrzegane na etapie szukania pracy. W wielu ofertach pracy pracodawcy wymagają wykształcenia technicznego. Ale nie oszukujmy się, wykształcenie bowiem to nie wszystko. Wielu absolwentów z piątkami na dyplomie, kompletnie nie odnalazłoby się w roli Doradcy Technicznego. Nie zapominajmy zatem, że w tym zawodzie to doświadczenie gra pierwsze skrzypce.
Gorzej jeszcze jak taki doradca z okrojoną wiedzą będzie nam świecił oczami i udzieli nierzetelnych informacji. Katastrofa, takich powinno się od razu wywalać.
Patryku, właśnie od tego są Kierownicy działów, żeby weryfikowali wiedzę i umiejętności swoich pracowników.