Podstawowym obowiązkiem doradcy technicznego jest świadczenie usług doradztwa klientom indywidualnym oraz przedsiębiorstwom, w zakresie towarów oferowanych przez zatrudniającą go firmę. Są to usługi doradztwa zewnętrznego, ale równocześnie doradca techniczny świadczy wewnętrzne usługi doradcze, wspierając dział handlowy oraz organizując i prowadząc szkolenia dla współpracowników.
Co więcej, osoba zatrudniona na takim stanowisku pełni część obowiązków sprzedawcy, a zatem realizuje plan sprzedażowy (również pozyskując nowych klientów i budując długotrwałe relacje z obecnymi) oraz bada potrzeby klientów, by w najbardziej efektywny sposób dostosować do nich ofertę.
Doradca techniczny sporządza specyfikację techniczną oferowanych towarów, monitoruje ich stan jakościowy oraz zgodność z ustalonymi normami, czuwa nad przestrzeganiem standardów technicznych, tworzy normatywy zgodne z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy (oraz przepisami ochrony przeciwpożarowej), dozoruje stan asortymentu narzędzi, niezbędnych do wykonywania pracy oraz wystawia odpowiednie dokumenty.
Doradca techniczny zajmuje się także tworzeniem projektów, obsługując takie programy informatyczne, jak Auto-Cad, Dialux oraz Microsoft Office w stopniu biegłym. Poza tym zajmuje się obsługą zapytań technicznych klientów oraz reklamacji, utrzymuje kontakty z firmami zewnętrznymi (np. biurami projektowymi) oraz dostawcami, a także sporządza raporty i protokoły. Dodatkowo zarządza dokumentacją projektową i wystawia zamówienia.